Ru

#SHAKESPEARESONNETS

About performance

18+

Сонеты – одна из самых таинственных страниц творчества Шекспира. До сих пор неизвестно, к кому именно они были обращены, что становилось причиной их написания, и была ли сделана автором та нумерация сонетов, которую мы знаем... 

Новосибирский режиссер Тимофей Кулябин уже в третий раз работает в Театре Наций. Его дебютом была «Электра», открывшая экспериментальную Малую сцену. Участник антологии «Шекспир. Лабиринт», в новом спектакле Кулябин возвращается к автору, но на этот раз материал – более неожиданный. Поэтическое представление, основанное на сонетах, продолжает шекспировскую серию театра вслед за премьерами прошлого сезона «Гамлет. Коллаж», «Укрощение строптивой» и тем же проектом «Шекспир. Лабиринт», но в отличие от них использует тексты, не предназначенные для сцены. Загадочные сонеты, по которым историки тщатся восстановить обрывки биографии Шекспира, в руках режиссера становятся ключом к осмыслению жизни современного человека.

Здесь тело – ведущий инструмент наравне со словом. Хореографы спектакля, создатели компании «Диалог Данс» Иван Естегнеев и Евгений Кулагин, однажды уже искали пластический эквивалент шекспировкого произведения – как и Кулябин, они участвовали в проекте «Шекспир. Лабиринт» .

Team

  • Director — 2012

More

<div>The sonnets can be considered as one of the most mysterious chapters in Shakespeare’s work. It’s yet unknown who they were addressed to, what reason lay behind them, and if their numeration is authentic.</div> <div> <br /> </div> <div>The director is Timofey Kulyabin, who showed his performance Electra on the Small stage of the Theatre of Nations in 2013. In his new project he refers to the sonnets devoted to fading and oblivion. In this performance Kulyabin contemplates the last effort of the human brain, the last glance a man casts over his or her life, recollecting the most memorable moments. And these moments are often some slight details, brief encounters, fleeting glances, which are more meaningful than traditional “accomplishments”.  These particular micro-events become a so-called quintessence of human existence, which is gracefully depicted in this poetic performance.</div> <div> <br /> </div> <div>The artist and co-author Oleg Golovko creates a unique space, which is a bit similar to the secret room from Andrei Tarkovsky’ film the Mirror, where the fear of non-existence and eternity dwells. Timofey Kulyabin explores death not as a tragedy, but as a natural process of turning into nothing – whether this implies human relationship, images or biological life.</div> <div> <br /> </div>