Ru

SHUBERT’S WINTERREISE

About performance

Для своего нового проекта Теодор Курентзис выбрал современную версию классического произведения Франца Шуберта. Самый большой вокальный цикл композитора, и, пожалуй, самое мрачное его сочинение, «Зимний путь» стал одним из главных событий в истории романтической музыки. Единого сюжета в нём нет – только бесконечные скитания героя, который пытается убежать от себя.

В 1993 году немецкий композитор и дирижёр Ганс Цендер написал вариацию на тему шубертовского цикла – именно с ней работает Курентзис. Музыку исполняет камерный состав оркестраMusicAeterna, сольную партию – австралийский тенор Стив Дэвислим. К премьере «Зимнего пути» кинорежиссёр Алексей Романов снял картину, основанную на своих вольных ассоциациях, вызванных музыкой – в Перми её показывали одновременно с исполнением вокального цикла.

Теодор Курентзис:

Исполнить «Зимний путь» Шуберта в обработке Цендера было нашей давней мечтой. Наконец, мы можем представить публике нашу работу, которая станет первым исполнением этого произведения в России.

 

Сам цикл - определённый вызов для солиста, которому предстояло исполнить без перерыва все части и стать проводником между миром авторских переживаний, своего восприятия и реальности, некоторые фрагменты были усилены исполнением в рупор, что символизировало своеобразный манифест или попытку противостоять ударам судьбы.

Екатерина Нечитайло, «Субкультура»

Press

  • 16/09/2014 —
  • 13/10/2014 —

Team

  • Conductor — 1005

More

<p class="MsoNormal" style="vertical-align: middle; background: white;"><span lang="EN-US" style="font-family: Arial, sans-serif; color: rgb(34, 34, 34);">For his new project Teodor Kurentzis has chosen the modern interpretation of  Schubert's vocal cycle '<i>Winter Journey' (Winterreise</i>) composed by a German composer Hans Zender. The music is played by the small orchestra of MusicAeterna, the solo is performed by the tenor Boris Rural, who the conductor calls the a new hope of Perm Opera.</span></p> <p class="MsoNormal" style="vertical-align: middle; background: white;"><span lang="EN-US" style="font-family: Arial, sans-serif; color: rgb(34, 34, 34);"> <br /> <b> Teodor Kurentzis: </b> <br /> </span></p> <p class="MsoNormal" style="vertical-align: middle; background-image: initial; background-color: rgb(255, 255, 255); background-repeat: initial;"><i><span lang="EN-US" style="font-family: Arial, sans-serif; color: rgb(34, 34, 34);">- Performing Schubert's 'Winterreise' in Zender's interpretation was our dream for a long time. Finally, we can present our work, which will become the first performance of this work in Russia. </span><span lang="EN-US" style="font-family: Arial, sans-serif; color: rgb(34, 34, 34);">– </span><span lang="EN-US" style="font-family: Arial, sans-serif; color: rgb(34, 34, 34);">‘</span><span lang="EN-US" style="font-family: Arial, sans-serif; color: rgb(34, 34, 34);">Winterreise</span><span lang="EN-US" style="font-family: Arial, sans-serif; color: rgb(34, 34, 34);">’</span><span lang="EN-US" style="font-family: Arial, sans-serif; color: rgb(34, 34, 34);">will become a debut in contemporary music.</span></i></p> <p class="MsoNormal" style="vertical-align: middle; background: white;"><span lang="EN-US" style="font-family: Arial, sans-serif; color: rgb(34, 34, 34);"><b> <br /> Alexei Romanov:</b> <br /> - It happened that I didn't work on the material, but let it work on me: I just listened to the music and noted down all the images that appeared in my mind, all without any censorship. In fact, these are a kind of Burroughs's sketches beyond any principles of rational logic, but rather formed within the dramaturgic law of dreams. Eventually, we got a full-length experimental film, which even I myself will see complete only at the first night. With Teodor we talked little about the concepti</span><span lang="EN-US" style="font-family: Arial, sans-serif; color: rgb(34, 34, 34);">o</span><span lang="EN-US" style="font-family: Arial, sans-serif; color: rgb(34, 34, 34);">n, more about the aesthetic preferences , about particular images, tried our ideas, operating a range</span><span lang="EN-US" style="font-family: Arial, sans-serif; color: rgb(34, 34, 34);"> </span><span lang="EN-US" style="font-family: Arial, sans-serif; color: rgb(34, 34, 34);">of cinematic images. It seems that I first met such an experienced cinema viewer. We turned out to have the same favourite director, for example, Derek Jarman, so it was quite easy to communicate.</span><span lang="EN-US" style="font-family: Arial, sans-serif; color: rgb(34, 34, 34);"><o:p></o:p></span></p> <p class="MsoNormal" style="vertical-align: middle; background: white;"><span lang="EN-US" style="font-family: Arial, sans-serif; color: rgb(34, 34, 34);"> <br /> </span></p> <p class="MsoNormal" style="vertical-align: middle; background: white;"><i><span lang="EN-US" style="font-family: Arial, sans-serif; color: rgb(34, 34, 34);">‘Winterreise’</span></i><span lang="EN-US" style="font-family: Arial, sans-serif; color: rgb(34, 34, 34);">  is one of the last works by Schubert, which he called ‘a wreath of wicked songs’. In the vocal cycle there is no plot development – the wanders of the hero have neither beginning and nor end. The dull mood is set in the first part and dominate until the end. Only for a moment they are enlightened with sweet memories and false hopes. Morbid  is the surrounding nature: the snow covering the entire Earth, the frozen spring, the wandering light luring into howling rocks, the raven waiting for a stranger’s death. The simplicity of the melody and form brings the songs closer to folk. In 1993 inspired by the main Schubert’s tragic  expression the composer and conductor Hanz Zender composed a fantasie for tenor and small orchestra in a close connection with Schubert’s style and the use of strange sound effects, emphasizing on the coldness and metaphysical dullness of the piece. The first night was on May,30<sup>th</sup>, 2014 in  Perm Theatre of Opera and Ballet.<o:p></o:p></span></p>

Video